نقد فیلم تخیلی جاودانگان Externals

نقد فیلم تخیلی جاودانگان Externals

 

جاودانگان محصول 2021

گونه ی اکشن – تخیلی

ژانر ابرقهرمانی

کارگردانی این فیلم بر عهدهٔ کلویی ژائو بود که فیلم ‌نامه‌ اش را به‌همراه پاتریک بورلی، رایان فیرپو و کار فیرپو نوشته ‌است.  در این فیلم گروه بازیگران متشکل از جما چان، ریچارد مدن، کمیل نانجیانی، لیا مک‌هیو، برایان تایری هنری، لورن ریدلاف، بری کیوگن، ما دونگ-سوک، هریش پتل، کیت هرینگتون، سلما هایک و آنجلینا جولی ایفای نقش می‌کنند .  در این فیلم ، اترنالز، یک نژاد بیگانه جاودانه ، پس از هزاران سال در میان مردم پدیدار می‌شوند تا از زمین در برابر همتایان شیطانی خود به‌نام دیوینت‌ها محافظت کنند .

جاودانگان نقدهای ضد و نقیضی از سوی منتقدان دریافت کرده‌است. این فیلم در زمینهٔ موضوع و جلوه‌های بصری با ستایش منتقدان همراه بوده اما فیلم‌نامه، روند، مدت زمان فیلم و نقض در تحول کاراکترها مورد انتقاد قرار گرفته‌است .

داستان

۵٬۰۰۰ سال پیش از میلاد ، ده ابرقدرت انسان‌نما ، معروف به جاودانگان (اِتِرنالْز) توسط سلستیال آریشم از سیارهٔ خود المپیا برای محافظت از بشریت در برابر همتایان شیطانی خود یعنی دیوینت‌ها به زمین فرستاده می‌ شوند . درطی هزاران سال ، آن‌ها از بشریت در برابر خطرات ناشی از این موجودات محافظت کرده‌اند ، اما اجازه نداشتند در رشد جمعیت جهان مداخله کنند . پس از کشته ‌شدن آخرین دِویانت در سال ۱۵۰۰ ، شکافی در درون گروه ایجاد شد ، زیرا که نظرات آن‌ ها در مورد مسئولیت‌ شان در قبال مردم متفاوت بود . جاودانگان پانصد سال آینده را عمدتاً جدا از یکدیگر سپری خواهند کرد و منتظر آریشم خواهند بود تا آن‌ها را به سیارهٔ اصلی خود بازگرداند.

آن‌ها کینگو قهرمان بالیوودی ، تینا ی جنگجو و محافظش گیلگمش ،  فاستوس مخترع ، دروگ کنترل‌ گر ذهن و مکاری پرسرعت را به ‌کار می‌ گیرند و فقط آیجک رهبر سابق جاودانگان که پیش ‌تر توسط یک دِویانت کشته شده بود،  دیگر نمی ‌تواند به گروه بپیوندد .

 

بازیگران

  • جما چان در نقش سرسی : یکی از جاودانگان با ارتباط قوی با انسان و زمین ، که می ‌تواند ماده را از طریق تماس فیزیکی دستکاری و دگرگون کند . سرسی قرن ‌هاست که عاشق ایکاریس بوده و ارتباط قوی با اسپریت دارد . در حال حاضر، او کیوریتور موزه در زمین است و با دن ویتمن رابطه دارد .   کوین فایگی تهیه‌ کننده ، سرسی را به عنوان بازیگر اصلی فیلم توصیف کرد . کارگردان کلویی ژائو گفت که او و چان علاقه‌ مند به خلق یک ابرقهرمان زن ظریف هستند که به ندرت در این ژانر دیده می‌ شود . ژائو اضافه کرد که جما چان «حس زیبایی از ملایمت ، شفقت و آسیب‌پذیری» را به شخصیت ارائه می ‌دهد که « بینندگان را دعوت می ‌کند تا دربارهٔ معنای قهرمان بودن دوباره فکر کنند . چان سرسی را زمینی… [و] کمی با روحیه آزاد » نامید . چان قبلاً در فیلم MCU  ۲۰۱۹) کاپیتان مارول ) نقش مین-اِروا را بازی کرده بود .
  • ریچارد مَدِن در نقش ایکاریس : یکی از جاودانگان که می‌ تواند پرواز کند و پرتوهای انرژی کیهانی را از چشمانش بیرون بیاورد و مصمم است که هدف خود را محقق کند . مَدِن در مورد رابطهٔ بین ایکاریس و سرسی گفت که آنها «سطح عمیقی از عشق» را دارند ، و «دو طرف متضاد نحوه ارتباط آنها با جهان هستند» ، زیرا سرسی نسبت به انسان‌ها دلسوزی دارد در حالی که ایکاریس بیشتر با توجه به طول عمر طولانی جاودانگان از آنها فاصله گرفته‌ است . مدن تلاش کرد تا راهی پیدا کند تا ایکاریس را به گونه‌ای به تصویر بکشد که از همه چیز خسته نشود .
  • کمیل نانجیانی در نقش کینگو : یکی از جاودانگان که می‌ تواند پرتابه‌ های انرژی کیهانی را از دستان خود پرتاب کند . کینگو که شیفته شهرت است ، تبدیل به یک ستاره محبوب سینمای بالیوود می‌ شود . نانجیانی می‌ خواست که بازی او نگرش خردمندانه جان مک‌کلین از جان سخت  را با ظاهر بازیگر بالیوودی ریتیک روشن ترکیب کند . او فیلم‌های ارول فلین و برخی از فیلم‌های اصلی  زورو را مطالعه کرد تا برای این نقش آماده شود . نانجیانی ، که رقصنده نیست ، یادگیری رقص‌های بالیوود را چالش‌ برانگیز دانست.
  • لیا مک‌هیو در نقش اسپرایت:  یکی از جاودانگان که می‌ تواند توهماتی شبیه به واقعیت { واقعیت مجازی } ایجاد کند . اسپرایت ظاهر فیزیکی یک دختر جوان را دارد و مک هیو «روح پیر» او را ناراضی از انسانیت می‌ نامد . مک هیو که به عنوان «تینکربل برای ایکاریس پیتر پن» توصیف می‌شود ، اساساً از اجرای نیل گیمن در سال ۲۰۰۶ روی این شخصیت الهام گرفته شده‌ است .
  • برایان تایری هنری در نقش فستوس : یک مخترع از جاودانگان و فرد هوشمند سلاح و فناوری . او اولین ابرقهرمانی است که در یک فیلم مارول به عنوان همجنسگرا به تصویر کشیده شده‌ است .
  • لورن ریدلوف در نقش مکاری : یکی از جاودانگان که می‌ تواند با سرعت فوق بشری بدود . این شخصیت اولین ابرقهرمان ناشنوا در مارول است.
  • بری کیوگان در نقش دروگ : یکی از جاودانگان که از انفعال دیگر جاودانگان در امور انسانی ناامید می ‌شود . او می‌ تواند ذهن دیگران را دستکاری کند .
  • دون لی در نقش گیلگمش : قوی ‌ترین جاودانگان ، با پیوندی عمیق با ثینا . لی این نقش را دنبال کرد تا الهام بخش نسل جوان به عنوان اولین ابرقهرمان کره‌ای باشد و توانست از تمرینات بوکس خود برای این نقش استفاده کند  .
  • هاریش پاتل در نقش کارون : خدمتکار انسانی کینگو
  • کیت هرینگتون در نقش دین ویتمن:  انسانی که در موزه تاریخ طبیعی لندن به عنوان استاد تاریخ کار می‌کند و با سرسی قرار می ‌گیرد .  
  • سلما هایک در نقش اجک:  رهبر حکیم و روحانی جاودانگان که توانایی شفا دادن را دارد و پلی بین جاودانگان و آسمانیان است . تغییر شخصیت از یک مرد در کمیک‌ها به هایک اجازه داد تا به زنانگی ایجک متمایل شود و او را به «شکل مادر» جاودانگان تبدیل کند . هایک در ابتدا برای همکاری با مارول مردد بود ، با این فرض که او نقش مکمل یا مادربزرگ را خواهد داشت .
  • آنجلینا جولی در نقش تینا:  یک جنگجوی نخبه جاودانگان که می ‌تواند هر سلاحی را از انرژی کیهانی بسازد و در طول قرن‌ها با گیلگمش پیوند نزدیکی برقرار کرد . او همچنین از یک بیماری روانی به نام مَهد ویری رنج می‌برد . جولی با شمشیرها ، نیزه‌ها و عصاهای مختلف برای این نقش آموزش دید و همچنین باله بازی کرد.

 

بازخورد

در وبسایت بازبینی‌خوانی راتن تومیتوز، ٪۴۷ از ۳۹۸ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۵٫۶/۱۰ را در اختیار دارد . اجماع این وب‌ سایت چنین می ‌نویسد: «جاودانگان یک حماسهٔ ابرقهرمانی بلندپروازانه است که به همان اندازه‌ای که اوج می ‌گیرد ، سقوط می‌ کند و دنیای سینمایی مارول را به مسیرهای جدید جذاب و گاهی گیج‌ کننده می ‌برد  . این فیلم در متاکریتیک  ، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند ، بر اساس نظر ۶۲ منتقد امتیاز ۵۲ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای مختلط یا متوسط» است.  

خب اینا توضیحات ویکی پدیا هست .

 

و اما نقد من

 

فیلم با نوشته های داستانی درباره ی اشخاص آغاز می شه . یعنی اسم های عجیب غریبی که می شنوید این ها هستن و داستان شون اینه

مقصود از آوردن اسم های عجیب چیه ؟

یک مثال برای جلب توجه انسان به چیزهای حقیقی که تعریفش رو بشنوی یا ببینی بگی هان ! این همونه پس داستانش اینه و داستانی که اینا ساختن برات تداعی می شه .

سال 2021 یادت باشه .

فیلمی با جلوه های بصری و رایانه ای قوی و به قولی تمیز و شگفت آور

فیلمی با کارگردانی قوی

فیلمی با بازیگران و نام های قوی و قدر سینما

بازیگران خارجی در نقش جاودانگان که دوستدار بشر نشون داده می شن

{ توی فیلم های دیگه ی هالیوود بیشترشون اگه نگیم همه شون فرشته ها و بیگانگان همه از دم دشمن انسان هستن و آدما رو می کشن و با انسان لجن انگار برای نمونه : فیلم کنستانتین گابریل ( جبرئیل ) دشمن انسانه می خواد با همکاری پسر لوسیفر ( ابلیس) نسل انسان رو منقرض کنه .

یا فیلم گابریل فرشته ها می آن توی آدما بدبخت می شن و زندگی فلاکت باری دارن و می اندازن مثلا گردن میکائیل ...

بعد توی یه فیلم دیگه همین میکائیل جلوی گابریل وامی سه که چرا می خوای دنیای انسان ها رو تموم کنی ؟ بعد می گه اولین فرشته ای که به آدم سجده کرد من بودم چون بهت ایمان داشتم . }

جاودانگان همون فرشته ها و ملائکه هستند .

ابرقهرمان های چندملیتی لبخند ملت ها رو حتا اتحاد ملت ها رو جلب می کنه .

خیلی جالب بود برام چندتا دیالوگ از زبون چه کسانی هم مهمه ها !

یه چیزی ...

چرا هیچ کس اعتراضی نکرده و نمی کنه ( جز من ) که آفریننده ی این همه کهکشان ( حالا از تئوری آفریننده های کهکشان ها و ... بگذریم )

چرا شبیه بت یا ادم سنگی بزرگ قرمز شش چشم هست که دهان و گوش ندارن ؟ ( چون تو فکر کنی آفریننده آدم نیست مث ما باشه )

آفریننده ی این همه موجودات زنده و ظریف سنگ بزرگ شبیه انسان هست اما نه گوش داره اما می شنوه و نه دهان داره اما حرف می زنه و نه چشم داره اما می بینه اما دست و پا و کالبد و هیکل انسانی داره و بجای چشم شش تا چراغ هست کاملا مشخصه که بت هست . نژادشون هم اسمش سلستیال هست این یکی آرشیم نام داره .

حالا بگذریم این اسم ها از کجا اومده !

بعد این خدا یا آفریننده که این موجودات زنده و جاندار و بی جان و ظریف و زمخت و کوچک و بزرگ رو افریده ، به زبون می آره که یه غلطی کرده و این موجودات اهریمنی و شیاطین دیوینت‌ها نام ها رو اشتباهی آفریده !!  این همه رو ساخته عقلش نرسیده این اشتباهو کرده که خودش هم نمی تونه نابودشون کنه ؟؟!!

بیشعورا فک می کنه همه مث خودشون بیشعورن !

یه جایی هم که نتونسته جلوی تکامل شونو بگیره باحاله کم کم شبیه انسان می شن با چهار چشم با گرفتن نیروهای جاودانگان و به زبون می آد و می گه شماها ما رو کشتین تا اون بتونه نطفه شو توی زمین بذاره و رشد کنه و باعث نابودی زمین و انسان ها بشه . شماها ما رو بخاطر اون ( آرشیم ، خدا ، آفریننده ) کشتید شماها ناجی نیستید ، قاتلید .

بعد همین جاودانگان که خبردار می شن شورا می ذارن

توجه کن !

شورا می ذارن برای کار < بیرحمانه و خشونت بار > آرشیم که نماینده ی خالق های دیگه هم هست و منبع انرژی هستی و کائنات هست . و تکرار هم می کنن که روشش خشن و بیرحمانه است .

تا جایی که می دونیم فرشته ها و ملائک قدرت ارده و عصیان ندارن پس معصیت نمی تونن بکنن .

بعد تازه راضی از کارشون می گن دیگر اترنال ها یا جاودانگان بفهمن خودشونو از این بند آزاد می کنن .

این بار فرشته ها عصیان می کنن

حالا فرشته ها چجوری هستن توی این فیلم ؟

همجنسگرا : فاستوس با یه مرد عرب و یه پسربچه زندگی می کنه . برای داشتن بچه این زوج مشکل فنی ندارن ؟! از شوخی گذشته هنوز توی همه ی ایالت های خود آمریکا به همجنسگراها بچه نمی دن بزرگ کنن .

خائن به هم دیگر : سرسی و ایریس با هم ازدواج می کنن ( حالا بگذریم اول امتحان می کنن همو بعد عقد می کنن ) سال ها زندگی می کنن با هم تا یه قرن قبل از زمان حال فیلم که ایریس می ره و سرسی هم در زمان حال فیلم با یه استاد دانشگاه سر و سّر داره و البته ذکر می شه که پیشنهاد دین رو برای همخونه شدن قبول نمی کنه .

یعنی اونجوری هم نیست این قهرمان داستان که بی وفا باشه و خیانت کنه و دلش بخواد هرچی باشه فرشته اس دیگه و قهرمان فیلم که بر علیه خالق ظالم قیام می کنه تا انسان ها و جاودانگان حتا شیاطین رو از بند اسارت خالق شون نجات بده !!!

نارضایتی از جسم : اسپریت از وضع جسمی خودش ناراضیه می گه چرا منو این جوری خلق کرده ؟

این از نظر روان شناسی یه بیماری نبود ؟ بدشکل پنداری و خودپنداره ی منفی

اینجا مشکل روانی نیست ؟ حقیقته ؟؟

عاقا ! بذار یه چی بگم از خودم و بیشتر نویسنده ها خب ؟

نویسنده آفریننده ی داستانش هست

نویسنده خدای داستانش هست

نویسنده خالق داستانش هست

همون جور که نویسنده ی این فیلم خالق این فیلمه ...

من می تونم به نام انسان به نام یه نویسنده ی دیگه به نام همکار به نام منتقد به نام تماشاچی بهش بگم این چیه ساختی اینجا چرا اون جوری ... اونجا منظورت چی بود ... من این برداشتو کردم ... توضیح بده و ...

اما نمی تونم بگم عوضش کن

اما نمی تونم بگم این داستانو ازت بگیرم تغییرش بدم ...

می تونم یه داستان یا نوسته بنویسم انتقادی از کارش اما نمی تونم بگیرم عوضش کنم یا مجبورش کنم کم و زیادش کنه عوضش کنه و ...

بعد چطور نشون داده که خدا با اون هوش و ذکاوت و دانایی و توانایی و دادگری و بزرگی اشتباه می کنه ؟ نمی تونه جلوی مخلوقش رو بگیره ؟ اشتباهی آفریده ؟

{ البته به جد و طنز این اصطلاحات و عبارات و الفاظ رو می شنویم ها ! }

والله اتفاقا خیلی هم با جنبه اس که دهن تو سرویس نمی کنه چون من جاش بودم که به هفت روش سامورایی به فنا می رفتی .

توی کار خدا دخالت می کنی ؟!

به خدا فحش ناموسی می دی ؟!

( خدا می گه غلط کردم اشتباه کردم ؟)

بعد از نیروی خدای تازه متولد شده خودشو می کشن !!

بعد یه چیزی هم نشون می ده

دموکراسی !!

میزان رای مردم !!

چرا می خوای این همه انسان رو بکشی ؟؟

ظلمه ، ظالمانه اس ، بیرحمانه اس ، خشونت ، خشن .

هر دنیایی هر چیزی یه روز تموم می شه دیگه ،

دنیای باید تموم بشه تا دنیاهای دیگه ای زاده بشن .

هر چیزی انتهایی داره

این کولی بازیا چیه ؟

ما چرا باید بمیریم ؟؟

چرا این همه انسان احمق باید بمیرن تا خدایی زاده بشه تا میلیاردها جاندار و بی جان و دنیاهای دیگه زاده بشه ؟؟!!

خودش جواب خودشو می ده اما

می خواد بشورونه ... تشویق به شورش کنه

آخرش هم وفادارترین جاودان ( ایریس ) که مخالف هم بوده دست آخر همکاری می کنه و برای فرار به نام عذاب وجدان از کشتن خالقی می ره خودسوزی می کنه توی خورشید !!

قسم قرآن تو رو باور کنم یا دم خروسو ؟؟

 

 

 

توجه شما رو جلب می کنم به یه نکته ی خیلی مهم

گذاشتن نطفه ی خدا در دل زمین و سیارات

گرفتن انرژی از موجودات زنده ی زمین و سیارات و رشد و نمو نطفه ی خدا

زایش خدا باعث نابودی سیاره

 

اشتباه نکن

تو رو از زایش بچه و حس مادری و مادرشدن و ... نمی ترسونه ؛

تو رو از زایش خدا

نطفه ی خدا

چکه ی خدا در تو

دانه ی خدا در تو

می ترسونه .

 

تو رو به اسم انسانیت از خدایی بودن و با خدا بودن دور می کنه و فاصله می ده .

منظور انسانیت تعریف شده ی انسان ها و به ویژه همین هاست .

 

 

انسانیت ،

انسانیت مهمه

اما

نه به اندزه ی خدایی بودن .

انسان کیست ؟

جانداری که چکه ای ، نطفه ای ، قطره ای ، دانه ای ، از خدا در اوست و اون رو شناخته است .

پس خدایی بودن و انسان بودن از هم جدا نیستند در حقیقت .

و خدا

آن چیزی

ان کسی

نیست که ادیان می گویند .

خدا

همان است که تو می بینی

همان است که تو می یابی

همان است که تو درمی یابی

همان است که تو می فهمی

همان است که تو می شناسی

نه با عقل ؛

با دل

با روح انسانی

با روح خدایی

با درون حقیقی خودت .

 

نه با زبان و کردار دیگران مدعی و غیرمدعی .

 

یک چیز دیگر که خیلی مهم است

واژه ی تکرارشونده ی

ظهور

در این فیلم است .

 

رقمی هم که می آید در زمان نابودی زمین مهم هست ها !

هفت هزارسال

خودشون این ملائکه دیدن این همه سال بشر چه بلاهایی سر خودشون و زمین و موجودات دیگه آووردن بعد می گن :  نکن !!! چرا منقرض بشن ؟؟؟ گناه دارن ! بیرحمانه !! ظالمانه !! ما خوبی بشرو می خوایم !!! این همه رو بکشه بخاطر یه خدا ؟؟ کیو می کشه ؟ یه مشت احمق وحشی از خود مچکر حق بجانب بی مغز که فقط خودشونو می بینن و برای منافع شون دیگرانو همدیگه رو می کشن . اینا رو نمی بینی ؟؟؟ روش خالق رو که خلق می کنه میلیاردها میلیارد دیگه رو ظالمانه و درست می بینی ؟

تازه نگران چی هستی ؟

مگه نشون نداد که از همه یه بکاپ داره و در اصل اون تن حقیقی شون و بازم می آن و هی زنده می شن و هی می میرن تا به تکامل برسن ؟

الان این حرص و جوش الکی چیه ؟

بگو می خاری دیگه .

 

راستی اون قضیه ی جسم حقیقی و بکاپ و پیاپی زندگی و مرگ اونم خیلی آشنا نیست ؟

افلاطون

بودا

تصوف

عرفان

بعله

لحن فیلم تند و زننده است اما سرسی با گونه ی ملایم و دلسوزانه می گوید !!

آها ! به ایریس هم می گن دروغگو چون از فتح بابل تا اون موقع بهشون نگفته بود قراره کی نابود بشن و آفریننده ای تازه زاده بشه و اینام برن سر خونه زندگی شون .

دخالت در کار خدا که از ویژگی های انسان شمرده می شد در این فیلم جزو خصوصیات فرشتگان یا جاودانگان هم شده است !!

دقت کردین ؟

این همه تقلا می کنن که حیواناتی زنده بمونن و خدایی زاده نشه تا ورژن بالاتری از موجودات زنده آفریده بشن .

همه ی این فیلم همینارو می خواد بگه .

فیلمو ببین !

غیر از این برداشت می کنی ؟

بنویس تو دیدگاه ها

 

28/3/1402 

سرآغاز 18


سرآغاز 18 

سرآغاز رسیدن به حقیقت بر شما خجسته باد 


سرآغاز 205  V
سرآغاز 206  V
سرآغاز 207  V
سرآغاز 208  V
سرآغاز 209  V
سرآغاز 210  V
سراغاز 211
  سرآغاز 212  V
سراغاز 213  V
سرآغاز 214 
سرآغاز 215  V
سرآغاز  216    V   اسرار تاریخ ایران و جهان 
سرآغاز 217   V   اسرار تاریخ ایران و جهان 

سرآغاز 17


سرآغاز 17 


سرآغاز دانایی بر شما خجسته باد 

سرآغاز دغدغه ی فهمیدن 

سرآغاز دغدغه ی دریافتن 

سرآغاز دغدغه ی رسیدن به حقیقت 

سرآغاز دغدغه ی رسیدن به حق 

سرآغاز خواستن 


سرآغاز 193  سرآغاز 194  سرآغاز 195  سرآغاز 196  سرآغاز 197  سرآغاز 198 

سرآغاز 199  سرآغاز 200  V

سرآغاز 201  V سرآغاز 202  V سرآغاز 203 V سرآغاز 204



سرآغاز 16


سرآغاز 16


سرآغاز دوست داشتنی و روشن و نورانی فهمیدن 

سرآغاز دغدغه ی دانستن 

سرآغاز دانستن 

سرآغاز فهمیدن 

سرآغاز دریافتن 

سرآغاز نور 

سرآغاز روشنایی 

سرآغاز 181  سرآغاز 182  سرآغاز 183  سرآغاز 184  سرآغاز 185  سرآغاز 186 

سرآغاز 187  سرآغاز 188  سرآغاز 189  سرآغاز 190  سراغاز 191  سرآغاز 192

سرآغاز 15


سرآغاز 15 

سراغاز عادی نبودن 
سراغاز برده نبودن 
سراغاز گوسفند نبودن 
سراغاز تو 

سراغاز 169  سرآغاز 170  سرآغاز 171  سراغاز 172  سرآغاز 173  V سرآغاز 174  V
سرآغاز 175  سرآغاز 176  سرآغاز 177  سرآغاز 178  سرآغاز 179  سرآغاز 180