فرهنگ نو

 

پیشگفتار

  

فرهنگ چون واژه ها و مفاهیم انتزاعی دیگر در دوره های گوناگون معانی گوناگونی را در برداشته است . در زمان های گونه گون در میان جوامع بشری از کشوری حتی شهری یا بخشی به شهر و بخش دیگر فرهنگ های گوناگونی را می بینیم و از آثار آن اطلاعات بسیاری به دست می آوریم . 

فرهنگ هر بخش ، شهر ، کشور حتی قاره در آثار فرهنگی ، هنری ، ادبی ، اقتصادی ، اجتماعی ، معماری و ... نمایان هست ، آن گونه در زندگی انسان ها عجین می شود که زمانی که از فرهنگ و آثار فرهنگی خاصی سخن به میان می آید براستی همه ی این بعدها را دربرگرفته و همه ی این آثار شامل آثار فرهنگی می شوند . 

برخلاف پافشاری و اصرار مردم برای حفظ و نگه داری تمام و کمال فرهنگی خاص که امضا و پرچم و نشانه ی شان هست ، فرهنگ یک زمان با زمان دیگر دگرگون می شود چون اندیشه و باورها و انسان در حال دگرگونی و شدن است . 

فرهنگ هر جا و هر زمان وابسته به باورها و شرایط زندگی و محیطی و اقتضای تاریخی اجتماعی و جغرافیای و ... آن مکان و زمان هست و ماهیت خاص خود را دارد و دست خوش دگرگونی ها و تغییرات فوق هم می شود . در کنار دگرگونی های فرهنگ ، فرهنگ هم باعث دگرگونی های بسیاری در زندگی و شرایط محیطی و اقتصادی و اجتماعی و جغرافیایی انسان می شود . دگرگونی فرهنگ و انسان و محیط دگرگونی متقابل است و جلوگیری از آن کاری عبث و پوچ .  

ادامه مطلب ...