ایده ی نو

ایده ی نو 


ایده ی نو

شبکه ی اجتماعی مستقل

 

امروزه شبکه های اجتماعی با وجود اعتماد کاربران بسیاری که عضو سایت و نرم افزار و اپلیکیشن شان هستند ،

{ با وجود قانون کپی رایت و حریم خصوصی کاربران که شبکه شان به آن موظف هست }

اطلاعات کاربران را به سایت ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی می فروشند یا اطلاعات خصوصی کاربران شان را در اختیار دولت و دیگر نهادها می گذارند برای وزارت اطلاعات و جاسوسی زندگی خصوصی به نام امنیت کشور و یا تبلیغات .

{ از فیسبوک و زیرمجموعه هایش که خبر فروش اطلاعات کاربرانش پخش شده بود گرفته تا کوچک ترین اپلیکیشن های داخلی }


  

 چون بیش تر آن ها تحت یک سری نقشه ها و اهداف آشکار و پنهان دولتی یا غیردولتی خاص هستند ، کاربری های خاص عقیدتی و سیاسی و حتا تجاری و کاری  را فیلتر و مسدود می کنند . کاربران با وجود شعار آزادی بیان از سوی این سایت ها و شبکه ها با خطاها و ارورهای گوناگون مواجه می شوند .

گاه کاربران در بحبوحه ی اعتراض یا رخداد و ... که نیاز بیش تری به اطلاع رسانی دارند ، با فیلترهایی رو به رو می شوند و برخی پست های شان حذف یا دست خوش خطاهای خاصی می شوند .

هر از چندی به قوانین سایت و شبکه شان اضافه کرده و کاربران بیش تری را به عنوان های مختلف دچار دردسر می کنند .

بی شک شنیده شده که پستی حذف می شود و کاربر با عذرخواهی می گوید قانون جدید اینستاگرام ... قانون جدید واتساپ و ...

چون شبکه ی معروف و پرکاربر و پر کاربردی هستند ، از اطلاعات کاربران شان سواستفاه کرده و آن ها را فروخته و به نهادهای امنیتی لو داده یا به عنوان های مختلف فیلتر ، مسدود و یا محدود می کنند مثلا کاربر یک مدت نمی تواند پست بگذارد یا لایک و کامنت بسته می شود بدون این که ریپورت شده باشد .

چون شبکه برنامه یا دستورالعمل خاصی را پیروی می کند با وجود شعار آزادی بیان و ... پست های خاص ومربوط به شخص یا رویداد یا حزب یا موضوع خاصی را محدود و فیلتر کرده و خودکار بی اجازه ی کاربر آن را پاک می کند یا عدم ارسال می زند .

{ این همه محدودیت می ذاری گوه می خوری از آزادی بیان و عقاید و ... حرف می زنی }

گاه شبکه ی اجتماعی کاربر خاصی را به عنوان تبلیغ محصول یا خدمات یا ایجاد کاربری تجاری و کاری و فروش و تبلیغ همایش و ... مسدود یا محدود یا پست وی را حذف می کند .

{ و حال این که خود شبکه اطلاعات کاربر را برای تبلیغات داده و تبلیغات خود را در کاربری ها پخش می کند }

گاه شبکه های اجتماعی بنا به درخواست کتبی یا شفاهی یک شخص خاص یا گروهی یا حزبی مخالف آن شخص یا حزب را سرکوب ، ترورشخصیتی ، مسدود و ... کرده است .

همه و همه برای وجود یا عدم وجود منافع و هماهنگی با دستورالعمل های دیکته شده ای هست که شبکه های اجتماعی برای خود دارند یا بهشان تحمیل می شود .

شبکه های اجتماعی وابسته زیاد هستند .

شبکه های اجتماعی آزاد { که این جا از واژه ی آزاد هم وحشت دارند } یا مستقل کم یا حتا نیست .

شبکه ی اجتماعی آزاد یا مستقل از دید من شبکه ی اجتماعی هست که به هیچ ارگان و نهاد دولتی و غیردولتی وابسته نیست چون شبکه ی اجتماعی مستقل ، وابسته نیست .

در جهان آرزوی استقلال و آزادی در هر بخش نیاز هست مانند قاضی مستقل ، وکیل مستقل ، دادگاه مستقل ، سیاستمدار مستقل ، مجلس یا شورای مستقل ، مسئول مستقل ، تلویزیون مستقل ، روزنامه ی مستقل ، کشور مستقل ، انسان مستقل و ...

که هیچکدام نیستند ولی برای آغاز شبکه ی اجتماعی مستقل می تواند سرچشمه ی پیشرفت های بزرگ و خوبی در فرهنگ و اجتماع بشر امروزی بگذارد .

شبکه ی اجتماعی مستقل ، مستقل از دولت و سیاست و حزب و قید و بندهای متحجر و فرقه و هر بند دیگری است .

شبکه های اجتماعی مستقل ، به میل و منافع یا ترس از منافع کسی یا حزبی ، اطلاعات کاربر را که بهش قول داده و اعتماد کرده که نگه دارد ، به ارگان یا نهادی نمی فروشد و پستی را برای آن حذف نمی کند ، سوی دار حزبی نیست ، دروغ و تزویر اشاعه نمی دهد ، زبانی را نمی بندد و زبانی را به منفعت و زیان کسی نمی گشاید ، تبلیغ و ترورشخصیتی گروهی را نمی کند ، تبعیض و نژادپرستی را همه گیر نمی کند { مرگ گروهی را پنهان و مرگ یک تن را آشکار و تبلیغ نمی کند } ، کاربران را برای باورشان تمسخر و شماتت نمی کند و ...

شاید همیشه مستقیم نه ، ولی غیرمستقیم شبکه های اجتماعی امروزه چنین کارهایی را می کنند ؛ چون وابسته اند ، مستقل نیستند .

شبکه ی اجتماعی مستقل ، امانت دار و بیطرف و طرفدار انسانیت است .

شبکه ی اجتماعی مستقل ، مرجع اندیشه ها و فرهنگ های درست مردم است و انسانیت را و مهربانی را و درستی را رواج می دهد .

برای درست کردن و داشتن شبکه ی اجتماعی مستقل ، خود بنیانگذار باید مستقل باشد و بی شک با باوری استوار بایستد در برابر کسانی که می خواهند استقلالش را بگیرند و وابستگی را بر او تحمیل کنند .

خود بنیانگذار شبکه ی اجتماعی مستقل باید مستقل باشد و باور و اراده ای استوار داشته باشد و دربند هیچ قید و بند و وابستگی و سنت و قانون و حزب و پابندی نباشد مگر آیین انسانیت و مهربانی و درستی .

 

دسترسی شبکه ی اجتماعی مستقل

 

دسترسی شبکه ی اجتماعی مستقل باید آزاد و آسان باشد .

دسترسی به سایت و همه ی امکانات سایت و نرم افزار و اپلیکیشن در وب یا گوشی هوشمند باید یکسان باشد . قابلیت های شبکه در هر دو محیط دسکتاپ و گوشی هوشمند باید یکسان و با شتاب بالا و بی نقص باشد .

برخی شبکه های اجتماعی این قابلیت را ندارند به بهانه ی گوناگون که در نسخه وب یا اپلیکیشن محیط و دسترسی و امکانات شان یکسان باشد . مثلا اینستاگرام در نسخه ی وب امکان گذاشتن پست ندارد

یا

از نظر امنیتی با وجود شناسایی دستگاه باز هم پیام یا خطا می زند که نمی شناسد .

بررسی کدامنیتی دردسرساز است با وجود شناسایی و تایید دستگاه های استفاده شده

{ مثلا مواظبه غریبه نیاد تو کاربری ات ولی اطلاعات کاربر رو خودش تسلیم هر نهاد یا ارگانی می ده که دستور یا پول داده }

در صورت فیلترینگ خود سایت و اپلیکیشن باید فیلترینگ را برطرف کند که نشانه ی قدرت امنیت و مبارزه با فیلترینگ است .

به کسب و کارهای کوچک و بزرگ و آموزشگاه ها و معلم های خصوصی و غیرخصوصی امکان تبلیغ و معرفی و برگزاری همایش ها و مسابقات و قرعه کشی ها و ... بدهد .

{ چندین قرعه کشی و مسابقه و همایش و ... که اینستاگرام تبلیغاتی اعلام کرده بود مسدود یا حذف شد }

 

شبکه ی اجتماعی مستقل جایی برای آفرینش مهر و پابرجایی مهر و دوستی و درستی است .

شبکه ی اجتماعی مستقل جایی برای آگاهی و امید برای بهتر و بهتر زیستن است .

شبکه ی اجتماعی مستقل جایی برای آغاز راه تازه ی زندگی بهتر و ساختن جهان پیشرفت است .

 

به امید خدا

 

6/5/1400

گیتا پویش  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.